Wednesday, April 20, 2011

SENARAI BLOG GURU PELATIH

Senarai Blog


NAMA : SITI ROHANI MOHD RAMADZAN

NAMA : FARA AFIZA AZMAN

NAMA : NUR ADILAH HAMZAH

NAMA : SITI HAJAR YAACUB

NAMA : NAZRAH ABDUL RAZAK

NAMA : SITI NORZIZWANI CHE AZIZ

NAMA : FATIN NABILA MOHD ALIZA

NAMA : SITI NUR AMARLINA CHE ARIFFIN

NAMA : NOR HAZWANIE ZULKIFLI

NAMA : LOO FOONG FERN

NAMA : AZINUDDIN MUHD ZAINUDIN

NAMA : NOOR AZIZATUL AKMAR RAZALI

NAMA : MUHAMMAD HAFEEZ ISMAIL

NAMA : SAIFUL HISYAM MAMAT

NAMA : ZUHAIRI AKMAL ZAILAN

NAMA : ZULFADHLI HARUN

NAMA : TAMILMANI KANNAN

NAMA : MUHAMAD ZAHID AHMAD SARKAWI

NAMA : SITI AISYAH ZAHIDAH KAMARUDDIN

Monday, April 18, 2011

Minggu 15 : SEMINAR DAN PAMERAN TMK DALAM PENGAJARAN BAHASA MELAYU DEKAT KINI DAN MENDATANG

DEFINISI SEMINAR

(séminar) perjumpaan untuk berbincang atau bertukar-tukar pendapat tentang perkara-perkara tertentu: pada tahun lepas, ia telah pergi menghadiri ~ untuktk membincangkan kedudukan kaum wanita; berseminar mengadakan seminar menghadiri (menyertai) seminar: janganlah kita asyik ~ tanpa usaha lanjutan; menseminarkan membahaskan sesuatu per-kara, isu, dan sebagainya dalam seminar, perkara itu perlulah diseminarkan terlebih dahulu.

Minggu 14 : BENGKEL CAKERA PADAT PEMBELAJARAN DALAM PENGAJARAN BAHASA MELAYU

14.1 Meneroka dan mengklasifikasi cakera padat

14.2 MEMILIH CAKERA PADAT PEMBELAJARAN BAHASA MELAYU

 Langkah –langkah yang perlu diambil ialah seperti berikut:








MENGGUNAKAN CAKERA PADAT DALAM AKTIVITI PENGAJARAN





CONTOH APLIKASI


·         CD-ROM ini member kemudahan kepada pelajar dan guru dalam mengenali sajak khususnya pada sajak “Khatulistiwa”







Minggu 13 : MEREKA CIPTA ANIMASI DALAM PERSEMBAHAN BAHAN PENGAJARAN BAHASA MELAYU

13.1 Menggunakan animasi perkataan dan objek powerpoint 



13.2 Mencari, mengumpul, menyesuaikan dan menggunakan animasi daripada Internet







Minggu 12 : MENGGUNAKAN ALAT PENGARANAGAN DALAM PENGAJARAN BAHASA MELAYU

12.1 Menggunakan alat pengarangan dalam mencapai kemahiran bahasa sukatan pelajaran Bahasa Melayu Sekolah Rendah.



PERSPEKTIF ALAT PENGARANGAN



CARA-CARA MENGGUNAKAN ALAT PENGARANGAN DALAM MENCAPAI KEMAHIRAN BAHASA
(*dengan menggunakan Power Point)




12.2 Aplikasi penyuntingan bahan bahasa melayu dengan menggunakan alat pengarangan


ü  Contoh karangan dipilih dan disunting ke dalam bentuk nota isi-isi penting menggunakan Power Point.






Minggu 11 : PENGAJARAN BAHASA MELAYU SECARA SIDANG VIDEO



JENIS PERSIDANGAN VIDEO

Contoh :



KEBAIKAN DAN KELEMAHAN MENGGUNAKAN TELESIDANG

PERISIAN SIDANG VIDEO


TRANSMISI SIDANG VIDEO
Teknologi sidang video berfungsi dalam tiga peringkat iaitu :



PENGGUNAAN PERISIAN SKYPE










Mengadakan sidang video untuk mengajarkan kemahiran mendengar, bertutur, membaca dan  menulis







Minggu 10 : MEMBINA BAHAN VIDEO DAN AUDIO UNTUK PENGAJARAN KEMAHIRAN BAHASA MELAYU

10.1 Menentukan prinsip pembinaan bahan video dan audio



PRINSIP PEMBINAAN BAHAN AUDIO




Minggu 9 : MENGEDIT BAHAN PENGAJARAN BAHASA MELAYU SECARA DALAM TALIAN MENJADI BROSUR, NEWS LETTER, DAN KAD PENGUMUMAN

·         Internet mempunyai berjuta-juta jenis perisian yang boleh digunakan untuk mengedit bahan seperti mengedit gambar, teks, video, Power Point dan lain-lain lagi.

     8.1 Prosedur Pengeditan

·         Mengedit brosur
PROSES PENGEDITAN MENGGUNAKAN
www.mybrochuremaker.com








      9.2  Prinsip Mengedit




Minggu 8 : PENGAJARAN BAHASA MELAYU SECARA DALAM TALIAN DAN LUAR TALIAN

8.1 Melaksanakan simulasi pengajaran dalam talian


8.2 Melaksanakan simulasi pengajaran dalam talian dan luar talian dengan menggunakan laman web dan tapak pembelajaran.


Sunday, April 17, 2011

Minggu 7 : MENGAPLIKASIKAN MODEL PEMPROSESAN MAKLUMAT DALAM PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN BAHASA MELAYU

7.1 Bengkel model pembinaan pemprosesan maklumat


7.2 Mengaplikasikan model pemprosesan maklumat dalam simulasi pengajaran
      menggunakan tapak pembelajaran

  •          Pilih satu tapak pembelajaran dalam laman web yang sedia ada atau lawan web anda. Sebagai contoh pilih www.tutor.com.my.
  •         Contoh aktiviti : Guru menggunakan tapak pembelajaran untuk mengajar Penulisan/karangan bahasa melayu kepada murid-murid.


LANGKAH-LANGKAH PENGAPLIKASIAN MODEL PEMPROSESAN MAKLUMAT


7.3 Membina bahan

·         Berdasarkan bahan yang telah diperoleh sebentar tadi, guru boleh menggunakan kreativiti guru untuk menentukan cara penyampaian yang lebih sesuai sama ada dibuat dalam bentuk teks biasa, menggunakan power point atau menggunakan formula. 


 PROSES PEMBINAAN BAHAN MENGGUNAKAN POWER POINT